En ny fastlandsforbindelse mellom Tønsberg og Nøtterøy vil avlaste Tønsberg sentrum for biltrafikk. Det gir nye muligheter for buss, sykkel og folkeliv i byen. Gatebruksplanen beskriver hvordan vi skal bruke bygatene i fremtiden.
Gatebruksplan for Tønsberg sentrum er et delprosjekt i Bypakke Tønsberg-regionen. En ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy og Tjøme vil avlaste Tønsberg for en del biltrafikk. Dette åpner for nye muligheter på dagens gatenett i Tønsberg sentrum.
Det blir for eksempel lettere å legge til rette for god fremkommelighet for bussen inn til byen. Mindre belastende biltrafikk gir muligheter for et byliv tilrettelagt for gående og syklende.
Målet er å skape en levende og miljøvennlig by. Gjennom arbeidet med gatebruksplanen har vi sett på hvordan transportsektoren kan bidra til å nå disse målene.
Gatebruksplanen er vedtatt
Gatebruksplanen ble vedtatt i Tønsberg bystyre i september 2017. Planen gir retningslinjer for fremtidig bruk av gatene i Tønsberg sentrum og skal følges opp med mer detaljerte planer for de ulike tiltakene som er foreslått.
Gatebruksplanen er underlagt Byplanen til Tønsberg kommune. Bypakke Tønsberg-regionen og Tønsberg kommune vil samarbeide om å følge opp tiltakene i planen.
Tiltakene i gatebruksplanen er noe revidert etter at Tønsberg kommune vedtok sin mobilitetsplan i 2021, og gatebruksplanen vil oppdateres i tråd med dette.
«Gå, sykle og ta buss når du kan. Kjør når du må.»
Oversikt over aktuelle tiltak:
- Omlegging av kollektivruta gjennom byen fra Stoltenberggaten til Nedre Langgate, Tollbodgaten og Halvdan Wilhelmsens allé.
- Ny kollektivterminal ved jernbanen.
- Stenging av Nedre Langgate for gjennomkjøring med bil mellom Tollbodgaten og Møllegaten.
- Kammegaten blir en del av gågatenettet.
- Sykkelruter gjennom øvre og nedre del av sentrum i Nedre Langgate og i Vestfoldgaten-Jernbanegaten-Farmannsveien.
- Sykkelrute i Møllegata fra Brygga til jernbanestasjonen.
- Utbedring av flere sykkelruter på dagens sti- og gatenett.
- Mer og bedre sykkelparkering.
- Etablering av nye parkeringsplasser rundt sentrumskjernen
- Fjerning av gateparkering i Møllegaten, Kammegaten, Tollbodgaten og Prestegaten.
Tidshorisont
Omlegging av kollektivruta gjennom byen er det tyngste tiltaket i gatebruksplanen. Vi er avhengig av god fremkommelighet for buss i Nedre Langgate for å kunne gjennomføre omleggingen og dette er mulig først når ny fastlandsforbindelse er på plass. Den store omleggingen av trafikksystemet i Tønsberg er derfor mulig først om noen år.
I mellomtiden håper vi å få gjennomført mindre tiltak som bedrer forholdene for gående og syklende som for eksempel åpning for sykling mot enveiskjøring, bedre sykkelparkeringsanlegg, utbedring av sykkeltraséer med jevnt dekke, skilting og oppmerking.
Her finner du en oversikt over hvem som deltar i arbeidsgruppen for dette delprosjektet.
Kontaktpersoner

Lene Stenersen
Delprosjektleder / faglig leder
Vestfold og Telemark fylkeskommune
Mobil: 986 42 646
lene.stenersen@vtfk.no
Geir Viksand
Prosessleder / kommunalsjef
Tønsberg kommune
Mobil: 415 04718
geir.viksand@tonsberg.kommune.no