Bypakke Tønsberg-regionen utreder og planlegger en ny fastlandsforbindelse. En ny bru skal gi en samfunnssikker vei til øyene, og samtidig avlaste Tønsberg sentrum og Teie for biltrafikk. Den nye fastlandsforbindelsen gir også bedre framkommelighet for bussene på dagens veinett.
Det bor ca. 27 000 mennesker i Færder kommune. Alle er avhengig av en robust, sikker og effektiv transportløsning til fastlandet - en ny fastlandsforbindelse som er til å stole på.
Avlaste bysentrum for biltrafikk
Den nye fastlandsforbindelsen skal avlaste Tønsberg sentrum for biltrafikk, og være en trafikksikker og pålitelig forbindelse til og fra øyene. Forbindelsen er en forutsetning for å utvikle et godt kollektivtilbud og et godt utbygd gang- og sykkelvegnett mellom øyene og fastlandet. Den vil lette framkommeligheten og forutsigbarheten i reisetid for alle trafikantgrupper, og ha en positiv virkning både for varetransport, næringstrafikk, handlereiser og arbeidsreiser.
Bedre framkommelighet for bussene
En ny fastlandsforbindelse vil gi en bedre mulighet til å bruke gatene i Tønsberg sentrum på en annen måte. Bussene får bedre framkommelighet på dagens veinett og Nedre Langgate blir en bygate med beskjeden biltrafikk. Dette gir mange nye møteplasser, noe som gjør byen mer attraktiv.
Den nye fastlandsforbindelsen vil også avlaste Teie og andre bynære områder for biltrafikk og gjøre disse områdene til mer trivelige og attraktive steder å bo og leve.
På dagens Kanalbru skal det legges til rette for kollektivtrafikk, med prioritering for buss til og fra byen.
Dette er siste nytt fra delprosjektet:
-
Vestfold og Telemark fylkeskommunen har varslet om oppstart av reguleringsplanarbeidet for «Ny fastlandsforbindelse fra Færder kommune» for den delen som berører Færder kommune. Her finner du mer informasjon.
-
Planvarsel for den delen av reguleringsplanarbeidet som berører Tønsberg kommune, kommer når en løsning for fylkesvei 303 i Hogsnesbakken er avklart politisk.
-
Bypakke Tønsberg-regionen har sendt brev til Samferdselsdepartementet med spørsmål rundt å utrede Øst-korridoren som et alternativ til broen fra Ramberg til Smørberg. Her kan du lese brevene.
-
Overordnede styringsgruppe vedtok den 21. november 2019 at man skal detaljere to ulike brutyper i reguleringsplanarbeidet. Les mer her.
-
Kommunedelplanen for ny fastlandsforbindelse ble vedtatt av kommunestyret i Færder og bystyret i Tønsberg i mars 2019. I tråd med vedtak fattet av partene, ble regulering av ny fastlandsforbindelse etter plan- og bygningsloven igangsatt. Blant annet ble det engasjert konsulenter og bestilt grunnboringer.
-
Planen er å sende reguleringsplanen for ny fastlandsforbindelse på høring høsten 2020, med vedtak rundt årsskiftet 2020/21. Her kan du lese mer om den planlagte framdriften.
Hold deg oppdatert om siste nytt om fastlandsforbindelsen
Nederst på denne siden finner du en oversikt over alle aktueltsakene Bypakke Tønsberg-regionen har publisert om framdriften i arbeidet med ny fastlandsforbindelse.
De politiske organene i Vestfold og Telemark fylkeskommune, Tønsberg kommune og Færder kommune behandler også saker om fastlandsforbindelsen. Vil du holde deg oppdatert, er disse møtene også verdt å følge med på. Agenda og møtepapirene finner du på partenes hjemmesider.
Du kan også følge Bypakke Tønsberg-regionen på Facebook for å få oppdateringer.
Kontaktpersoner

Nils Brandt
Delprosjektleder / faglig leder
Statens vegvesen
Mobil: 993 86 033
nils.brandt@vegvesen.no
Arild Vestbø
Planleggingsleder
Vestfold og Telemark fylkeskommune
Mobil: 918 28 740
arild.olav.vestbo@vtfk.no