Les brevet
Les mer
2010-2013Konseptvalgutredning (KVU*) for bypakke Tønsberg-regionen gjennomføres.
KVU for Tønsberg blir omtalt i Nasjonal Transportplan (NTP**).
2014Bypakke Tønsberg-regionen etableres.
Ekstern kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgutredningen ferdigstilles.
2015:Oktober: Samferdselsdepartementet beslutter konseptutvalg for videre planlegging. Planlegging av de ulike bypakkeprosjektene startes opp.
2017Gatebruksplan* for Tønsberg vedtas.
2018Arbeidet med Interkommunal kommunedelplan** for gange-,
sykkel og kollektiv startes.
2018Mai: Partene fatter ulike vedtak for ny fastlandsforbindelse. Kommunene vedtar senketunnel, fylkeskommunen vedtar bru. Høsten 2018: Forhandlingene ender med en intensjonsavtale der partene blir enig om bru.
2019Kommundelplan for ny fastlandsforbindelse vedtas.
Gatebruksplan* for Teie vedtas.
Reguleringsplanarbeid for ny fastlandsforbindelse startes.
Les mer*/**
2020
Brev om at nytt egenandelkrav også gjelder Bypakke Tønsberg-regionen gjør at planleggingen stopper opp i juni 2020.
2021
Mars: Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Klarsignal for videre jobbing med egenandel lavere enn
kravet i bompengeforliket.
Mai: Partene vedtar nedskalering og bestiller et arbeid for finne innsparingstiltak.
2022Omarbeiding av reguleringsplan for ny fastlandsforbindelse starter.
2023Vårparten: Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen legges ut på høring.
Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen til andregangsbehandling hos kommunestyrene og Fylkestinget.
Interkommunal kommunedelplan* for gange, sykkel og kollektiv revideres i 2023.
Høsten: Bompengeutredning og lokale vedtak for bypakke Tønsberg-regionen gjennomføres.
2023
Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen er planlagt sluttbehandlet i september. Når det foreligger en vedtatt reguleringsplan, kan det fattes lokale vedtak om finansiering* av Bypakke Tønsberg-regionen.
Både kostnadsanslaget for ny fastlandsforbindelse og bompengeberegningene oversendes til ekstern kvalitetssikring som utføres av en uavhengig tredjepart. (KS2**)
2024Finansieringen av Bypakke Tønsberg-regionen kan tidligst behandles av Stortinget høsten 2024. Prosessen tar minst ett år etter at de lokale vedtakene er gjort.
2025
Tidligst mulige byggestart for bypakkeprosjektene, inkludert ny fastlandsforbindelse.
Anbefalt oppstart av bompengeinnkreving for å sikre lavest mulig rentebelastning og lavest mulig bomtakst.
2025-20392030: Tidligst mulige åpning av ny fastlandsforbindelse.
En rekke andre tiltak skal gjennomføres i denne perioden:
• Hogsnesbakken
• Tiltak i Tønsberg sentrum og på Teie, samt andre lokalsentra
• En rekke gange-, sykkel- kollektivprosjekter, i tillegg til mange trafikksikkerhetstiltak.
**/Les mer
*/Les mer
April 1988
Tidslinje for bypakke-prosjektet
1980-tallet Gjennom 1980-årene arbeidet man frem en transportplan for Tønsberg-området.
1991Vedtak av transportplan. Denne transportplanen med ulike varianter av fastlandsforbindelse lot seg ikke realisere.
2000På slutten av 1990 tallet ble det tatt nye initiativ- og i år 2000 ble det fattet vedtak om å gjennomføre Tønsbergpakken fase 1 med bompengefinansiering.
2005Det politiske arbeidet for en bypakke i Tønsberg
2009
Det politiske arbeidet for en bypakke i Tønsberg-regionen starter
(Hvilke partier? Hvilken forsamling? Bystyret? Kommunestyret? Fylket? Kanskje Vegvesenet?)
80-tallet: Transport-planer forny bro og nye veier
Allerede på 80-tallet ble det jobbet med ny bro og ny veiløsning for Tønsberg og Nøtterøy.
Les mer (pop up)
X LUKK
Les mer (ekstern lenke)
1999
2000
X LUKK
2000-tallet - store transportplaner vedtas
X LUKK
Midten av 2000-tallet - politisk arbeid i gang
2005
Hva er «Nasjonal transportplan» (NTP)?:
NTP legger Norges strategi for hvordan all transport skal bli de neste tolv årene. Nasjonal transportplan tar for seg drift, vedlikehold og investeringer - og hvordan infrastrukturen for jernbane, vei, sjø og luftfart skal utvikles. NTP revideres hvert fjerde år. Planen vi er inne i gjelder for 2022 til 2033. Den ble lagt frem i 2021. Det er Stortinget som vedtar NTP.**
X LUKK
(Kilder: *Holst Volden, Gro: Statens prosjektmodell i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 16. mai 2023.
**Solvoll, Gisle: Nasjonal transportplan i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 16. mai 2023.
Hva er konseptvalgutredning (KVU)?:«(Prosjektets) konseptfase skal munne ut i en konseptvalgutredning (KVU). KVU-en skal beskrive problemet som tiltaket skal løse, hvilke fremtidige behov samfunnet vil ha og hvilke mål som skal oppnås med å gjennomføre tiltak. Minst tre forskjellige tiltak (…) skal vurderes og sammenlignes gjennom en samfunnsøkonomisk analyse.»* Det var denne prosessen som ble startet i 2010.
Konseptvalgutredning og Nasjonal transportplan
Les mer om bakgrunnen for Bypakke Tønsbergregionen og KVU
Les mer om KVU på prosjektets hjemmesider
KVU fra Statens vegvesen
På initiativ fra Vestfold fylkeskommune ba Samferdselsdepartementet Statens vegvesen om å lage en konseptvalgutredning (KVU) for transportsystemet i Tønsberg-regionen i 2009.
Den ble utarbeidet av Statens vegvesen Region sør, i samarbeid med Vestfold fylkeskommune og Tønsberg, Nøtterøy, Tjøme og Stokke kommuner. Konseptvalgutredningen ble ferdigstilt i november 2013.
Konseptvalgutredning ferdig:
Bypakke Tønsberg-
regionen er i gang
Les mer i Tønsbergs Blad
Les mer hos NRK Vestfold og Telemark
Kommunestyret i Færder og bystyret i Tønsberg vedtar kommunedelplan for ny fastlandsforbindelse i 2018. Det endelige planvedtaket innebærer fastlandsforbindelse med bro fra Smørberg i Tønsberg kommune til Ramberg i Færder kommune.
Neste fase i planleggingen blir å utarbeide reguleringsplan, som innebærer en ytterligere detaljering av tiltakene.
Les intensjonsavtalen her.
Fastlandsforbindelsen vedtas
Færder kommunes vedtak
Vi er ekstremt glade for at vi nå kommer videre. Dette er en stor dag for kommunene og for fylkeskommunen, sier fylkesordfører og leder av bypakkas overordnede styringsgruppe, Terje Riis-Johansen.
Selv om bypakkepartene ikke har klart å nå egenandelskravet helt, kunne departementet akseptere enn noe lavere egenandel.
24. mars 2021: Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier ja til Bypakke Tønsberg-regionen
Les mer
1991
Juli 1991:
Transportplan for Tønsberg-distriktet på høring
En av de største utfordringer fremover blir å redusere transportbehovet og overføre mest mulig persontransport fra privat bil til sykkel og kollektive transportmidler, skriver Tønsbergs Blad sommeren 1991.
– … det er behov for nytt hovedveinett og planforslaget anbefaler ringvei gjennom tunnel fra Kjelle til Slagendalen og en tunnel/kulvert fra Svømmehallen mot Kjelle. I disse prosjektene inngår også en Presterødtunnel, ny Kanalbro, veiløsning på Teie og diverse utbedringer av hovedveinettet, skriver avisen.
Prosjektet ble ikke gjennomført.
Veien mot Bypakke Tønsberg-regionen
1980-tallet I 1980-årene jobbes det frem en transportplan for Tønsberg-området.
1991En transportplan for Tønsberg-distriktet blir vedtatt. Planen inneholder flere forslag til fastlandsforbindelse, blir ikke gjennomført.
2000På slutten av 1990-tallet blir det tatt nye initiativ til transportløsninger. Høsten 2000 fattes lokale vedtak om å gjennomføre Tønsbergpakken fase 1 med bompengefinansiering.
2003Januar. Stortinget vedtar stortingsproposisjon for Tønsbergpakken fase 1.
2004Oktober 2004. Konsekvensutredning for Tønsbergpakken fase 2 ferdigstilt.
2005Juni 2005, folkeavstemming. Resultat: Nei til til fase 2 av Tønsbergpakken.
1980-tallet I 1980-årene jobbes det frem
en transportplan for Tønsberg-området.
1991En transportplan for Tønsberg-distriktet blir vedtatt. Planen inneholder flere forslag til fastlandsforbindelse, blir ikke gjennomført.
2000På slutten av 1990-tallet blir det tatt nye initiativ til transportløsninger. Høsten 2000 fattes lokale vedtak om å gjennomføre Tønsbergpakken fase 1 med bompengefinansiering.
2003Januar. Stortinget vedtar stortingsproposisjon for Tønsbergpakken fase 1.
2004Oktober 2004. Konsekvensutredning for Tønsbergpakken fase 2 ferdigstilt.
2005Juni 2005, folkeavstemming. Resultat: Nei til til fase 2 av Tønsbergpakken.
80-tallet: Transportplaner for ny bro og nye veier
Allerede på 80-tallet ble det jobbet med ny bro og ny veiløsning for Tønsberg og Nøtterøy.– Vi har nå fått prinsipiell tilslutning fra Tønsberg og Nøtterøy om en bompengefinansiering av den nye Nøtterøybroen og en ringvei rundt Tønsberg. Med dette håper vi å kunne ha det første utkastet til hovedplanen ferdig til sommeren, fortalte Tore Foss ved Statens vegkontor til Tønsbergs Blad våren 1988.
2000-tallet: Store transportplaner vedtas
2002
2010-2013Konseptvalgutredning (KVU*) for bypakke Tønsberg-regionen gjennomføres. KVU for Tønsberg blir omtalt i Nasjonal Transportplan (NTP**).
2014Bypakke Tønsberg-regionen etableres.
Ekstern kvalitetssikring (KS1)
av konseptvalgutredningen ferdigstilles.
2015:Oktober: Samferdselsdepartementet beslutter konseptutvalg for videre planlegging.
Planlegging av de ulike bypakkeprosjektene startes opp.
2017Gatebruksplan* for Tønsberg vedtas.
2018Arbeidet med Interkommunal kommunedelplan** for gange, sykkel og kollektiv startes.
2018Mai: Partene fatter ulike vedtak for ny fastlandsforbindelse. Kommunene vedtar senketunnel, fylkeskommunen vedtar bru. Høsten 2018: Forhandlingene ender med en intensjonsavtale der partene blir enig om bru.
2019Kommundelplan for ny fastlandsforbindelse vedtas.
Gatebruksplan* for Teie vedtas.
Reguleringsplanarbeid for ny fastlandsforbindelse startes.
(Kilder: *Holst Volden, Gro: Statens prosjektmodell i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 16. mai 2023.
Konseptvalgutredning
og Nasjonal
transportplan (NTP)
**Solvoll, Gisle: Nasjonal transportplan i Store norske leksikon
på snl.no. Hentet 16. mai 2023.
2014
Konseptvalgutredning ferdig:
Bypakke Tønsberg-regionen er i gang
Fastlands-
forbindelsen
vedtas
2020Brev om at nytt egenandelkrav også gjelder Bypakke Tønsberg-regionen gjør at planleggingen stopper opp i juni 2020.
2021Mars: Møte med Samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Klarsignal for videre jobbing med egenandel lavere enn kravet i bompengeforliket.
Mai: Partene vedtar nedskalering og bestiller et arbeid for finne innsparingstiltak.
2022Omarbeiding av reguleringsplan for ny fastlandsforbindelse starter.
2023Vårparten: Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen legges ut på høring.
Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen til andregangsbehandling hos kommunestyrene og Fylkestinget.
Interkommunal kommunedelplan* for gange, sykkel og kollektiv revideres i 2023.
Høsten: Bompengeutredning og lokale vedtak for bypakke Tønsberg-regionen gjennomføres.
24. mars 2021: Samferdselsminister
Knut Arild Hareide sier ja til Bypakke Tønsberg-regionen
Illustrasjon: Klipp fra Tønsbergs Blad
2023Reguleringsplan for fastlandsforbindelsen er planlagt sluttbehandlet i september. Når det foreligger en vedtatt reguleringsplan, kan det fattes lokale vedtak om finansiering* av Bypakke Tønsberg-regionen.
Både kostnadsanslaget for ny fastlandsforbindelse og bompengeberegningene oversendes til ekstern kvalitetssikring som utføres av en uavhengig tredjepart. (KS2**)
2024Finansieringen av Bypakke Tønsberg-regionen kan tidligst behandles av Stortinget høsten 2024. Prosessen tar minst ett år etter at de lokale vedtakene er gjort.
2025Tidligst mulige byggestart for bypakkeprosjektene, inkludert ny fastlandsforbindelse.
Anbefalt oppstart av bompengeinnkreving for å sikre lavest mulig rentebelastning og lavest mulig bomtakst.
2025-20392030: Tidligst mulige åpning av ny fastlandsforbindelse.
En rekke andre tiltak skal gjennomføres i denne perioden:
• Hogsnesbakken
• Tiltak i Tønsberg sentrum og på Teie, samt andre lokalsentra
• En rekke gange-, sykkel- kollektivprosjekter, i tillegg til mange trafikksikkerhetstiltak.